چگونه با ارزش ها می توان با اعتیاد مبارزه کرد



ارسال شده در: 1401/11/13              از دسته مطالب: عمومی


توضیح دادن این که مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل چه عوارض خطرناکی برای سلامتی دارد، به یک معتاد بی خیال، اغلب تأثیر چندانی بر او نمی گذارد. این به این دلیل است که او سلامت را ارزشی برای پیگیری و حفظ آن نمی داند. با این حال، اگر بهزیستی جسمانی شما برای شما اولویت شخصی باشد، احتمالاً عادت های اعتیادآور خود را کنار گذاشته یا تعدیل می کنید.
 
این که می گویید ارزش های شما بر میل و توانایی شما در مبارزه با اعتیاد تأثیر می گذارد، به این معنی است که می گویید در راستای اعتقادات خود و آن چه به آن اهمیت می دهید عمل می کنید. چنین ارزش هایی می توانند به طرز چشمگیری قوی باشند. به عنوان یک جامعه، و به عنوان افراد، ما باید درک کنیم که هیچ تسهیل کننده یا پادزهر مهمی برای اعتیاد به مواد مخدر به اندازه ارزش های ما وجود ندارد. برخی از ارزش هایی را که می توانید در درون خود کشف کنید و در تضاد با اعتیاد در نظر بگیرید و توجه کنید که چقدر ارزش دارید.

خودکنترلی و اعتدال

برخی افراد به سادگی اجازه نمی دهند زندگی آن ها از کنترل خارج شود. آن ها نمی توانند تصور کنند که به طور خودکار به برخی محرک های خارجی واکنش نشان می دهند. در عوض، آن ها رفتار خود را بر اساس ارزش ها، اصول و اهداف خود تنظیم می کنند. این افراد هنگامی که شخص دیگری را که بیش از حد مشروب می خورد می بینند بسیار متأثر می شوند. اگر برای اعتدال ارزش قائل هستید، این را برای خودتان تحمل نمی کنید و از پذیرش آن در افراد نزدیک خود اکراه دارید.

پیشرفت و شایستگی

به احتمال زیاد اعتیاد از کسانی که برای موفقیت ارزش قائل هستند و در تسلط و تمرین بر مهارت های زندگی خود لذت می برند دور می شود. دانش جویان مقاطع عالی در دانشگاه ها در مقایسه با افراد محروم و بی سواد به ندرت به تریاک و الکل معتاد می شوند، زیرا آن ها برنامه های دیگری برای خود دارند که اعتیاد در آن ها دخالت می کند. حتی با وجود استرس ها و حداقل پاداش های زندگی دانشجویی، آن ها مهارت هایی را تمرین می کنند و منتظر دستاوردهای بزرگتری هستند. اگر برای موفقیت ارزش قائل نیستید و در آینده پیشرفتی نمی بینید، ایجاد اشتیاق و امید برای دستیابی به اهداف اساسی در از بین بردن اعتیاد بسیار مهم است.

خودآگاهی و آگاهی از محیط اطراف

برخی از افراد برای هوشیاری و آگاهی بیشتر از دیگران ارزش قائل می شوند. برای بسیاری از افراد معتاد به مواد مخدر، چنین خودآگاهی در واقع دردناک است و مصرف مواد مخدر بهترین درمان برای این درد هستند. در صورتی که فردی برای از بین بردن درد آگاهی تلاش کند، اعتیاد به راحتی دنبال می شود. روش جایگزین این است که برای آگاهی ارزش قائل شوید و اعتقاد داشته باشید که چنین آگاهی نتیجه می دهد.

سلامتی

چیزی که اکثر مردم را از اصرار به اعتیاد مخرب مصرف مواد مخدر باز می دارد، غریزه اساسی انسان است که به خود آسیب نرساند. از سوی دیگر، برخی افراد اهمیت چندانی به آسیب دیدن به خود نمی دهند. این که مورد ضرب و شتم قرار می گیرند، یا ریه های آن ها از بین می رود، یا از ظرفیت ذهنی آن ها کاسته می شود برایشان مهم نیست.

عزت نفس

عزت نفس از دو طریق در برابر اعتیاد فرد محافظت می کند. اول، با کاهش نیاز به فرار یا تسلی همیشگی. دوم، با جلوگیری از تخریب خود. بیماری اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر و الکل مانند یک خودکشی کوچک هستند. هر روز کمی خود را بکشید. یک فرد بالغ که تحمل تحقیر یا ضرب و شتم را دارد، ممکن است احساس کند که حق رد این حملات را ندارد. بسیاری از افرادی که از این میزان نفرت از خود، کوتاه می آیند، هنوز برای خود ارزش قائل نیستند و رفتار خود تخریبی برآیند طبیعی این تصویر منفی از خود است.

روابط با دیگران و جامعه

بیشتر اعتیادها ضد اجتماعی هستند. برای شروع آن ها تمرکز بیش از حد بر خود و احساسات خود را شامل می شوند. اعتیاد نوعی نسخه تاریک و معکوس عزت نفس است. افرادی که اعتیاد را تجربه می کنند ممکن است همیشه به سلامتی و رفاه خود اهمیت ندهند، در حالی که هنوز آن قدر مشغول خود هستند که به دیگران به اندازه یا بیشتر از خود آسیب می رسانند. اعتیاد اغلب مستلزم نادیده گرفتن ارزش های اجتماعی است.

 

منبع: سایت دی رایان