13اثر مخرب مخدر بر بدن



ارسال شده در: 1398/3/21              از دسته مطالب: عمومی


13اثر مخرب مخدر بر بدن

اگر در اطراف خود افرادی دارید که به بیماری اعتیاد دچار هستن یا افرادی که گرایش دارند تا این مواد را برای یکبار هم که شده تست کنند باید هشدار داد که حتی یکبار استفاده از این مواد میتواند آثار جسمی و روحی به همراه داشته باشد که قابل جبران نباشد، بلکه همان یکبار تست دریچه ای رو به بیماری بزرگی به نام اعتیاد گردد.

دراین مقاله شما را با آثار جبران ناپذیر افیون ها در بدن آدمی آشنا خواهیم کرد.

هر مواد مخدر علاوه بر آسیب های جسمی آسیب‌جبران ناپذیر روحی نیز برای افراد به ارمغان می آورد.

به گزارش تبیان، برخی از اثرات به گزارش تبیان، برخی از اثرات سوء مصرف مواد مخدر بر بدن برگشت پذیر هستند و برخی دیگر غیر قابل برگشت، طوری که تاثیرات آنها به طور دائمی باقی خواهد ماند.

 

از جمله آثار آسیب زننده به بدن که سلامتی هر فرد را به خطر می اندازد به شرح زیر می باشد.

  1. آشفتگی و نامرتبی:

از آثار مصرف مواد مخدر که روی افراد میگذارد این است که افراد مبتلا می شوند عدم رعایت بهداشت شخصی و دوری از نظافت می باشد.

  1. عفونت دستگاه تنفسی:

این افراد در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی خود دچار عفونت‌های شدیدی می شوند. اغلب افراد مبتلا به اعتیاد مصرف سیگار بالایی نیز دارند که این عمل را بوسیه دم و بازدم از طریق ریه ها انجام می‌دهندکه باعث تخریب ریه شده و باعث ایجاد عفونت در سیستم تنفسی می شود.

 این فرد با علایمی مانند خونریزی بینی، سرفه شدید و التهاب قفسه سینه مواجه می شود که در صورت ادامه مصرف و یا مصرف طولانی مدت مواد مخدر، علایم مذکور تشدید شده و فرد به نارسایی ریوی مبتلا می شود که حتی خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

  1. ایجاد اختلال در سیستم عصبی و عدم شناخت:

مواد مخدر همان ابتدای به ساکن با ورود به بدن، تاثیرات خود را بر روی سیستم عصبی و حافظه می گذارد و توجه فرد مصرف کننده را به میزان بسیار بالایی به اطراف کم می کند. همچنین توانایی استدلال و برهان را در افراد مبتلا به شدت یا به طور کامل مختل مینماید. به عنوان مثالاین افراد در زمان شرایط بحرانی قدرت تصمیم گیری این افراد به طرز شگفت انگیزی کاهش می یابد. با افزایش مصرف، شدت این تاثیرات بر بدن بیشتر می شود و فرد ناتوان تر از گذشته می شود.

  1. ابتلا به تهوع:

یکی از شایع ترین عوارض ابتلا به مواد مخدر تهوع می باشد. بدن هر فرد در مقابل استفاده از مواد واکنش متفاوتی از خود نشان می دهد. و این حالت بر اساس مقدار دوز مصرفی نیز در افراد مختلف مشاهده می شود و در مواردی که میزان مصرف بالاتر از میزان تحمل باشد و در زمان اولین مصرف افراد دچار چنین حالتی خواهند بود.

  1. تداخل دارویی: مصرف برخی داروها به طور هم زمان و بدون اجازه پزشک توسط معتادان، بسیار خطرناک می باشد و حتی می تواند منجر به مرگ شود.
  2. اندام نامناسب و بد هیکلی:

در افراد مصرف کننده مواد مخدر در زمانی کوتاه از آغاز مصرف دچار افزایش یا کاهش ناگهانی وزن می شوند. و این تغییر ناگهانی وزن یکی از اثرات مواد مخدر بر بدن است.

  1. بیماریهای دهان و دندان:

از دیگر مضرات مصرف مواد افیونی تخریب لثه‌ها و بمراتب نابودی دندانهای این افراد می‌باشد، این اثرات در افراد مختلف خفیف یا شدید خواهد بود. در معتادان به مواد مخدر علائمی همچون قرمزی لثه ها به همراه خونریزی دیده می شود. همانطور که قبلن اشاره شد این افراد مسئولیت خود را در قبال زندگی شخصی خود فراموش می کنند که متاسفانه این روند به سلامتی خود آنها هم بر میگردد و از سلامت خود غافل می شوند مثلا به وفور مشاهده شده که این افراد، بیماری لثه خود را درمان نمی کنند و در نهایت با بیماری حاد لثه و از دست دادن دندان ها مواجه می شوند.

  1. ابتلا به اختلالات پوستی:

در اغلب موارد پوست افراد معتاد به تیرگی و یا قرمزی نزدیک می شود. این افراد دارای تپش قلب شدید و البته فشار خون بالا می شوند و بالا رفتن فشار خون و تحت تاثیر قرار گرفتن سرخرگها و سیاه‌رگها لکه هایی درچهره این افراد ایجاد می شود. به همین ترتیب غدد عرق و چربی بدن آنها بیش از حد فعال می شوند و زمینه را برای ابتلای فرد معتاد به ناراحتی ها و بیماری های پوستی از جمله آکنه فراهم می‌کنند.

  1. ابتلا هذیان گویی و اختلال خواب:

یکی دیگر از اثرات آزار دهنده مبتلایان به بیماری اعتیاد، بدخوابی و اختلال در روال عادی خواب است و دلیل این اتفاق نیز تاثیرات مضر مواد بر سیستم عصبی است که در ادامه به هذیان گویی نیز می انجامد.

  1. یکی از عوارض مصرف مواد مخدر، از دست دادن آب بدن می باشد که به دنبال آن مشکلی به نام یبوست ایجاد می شود.
    فرد مصرف کننده مواد مخدر با کمبود آب بدن مواجه می شود و برای رفع این مشکل باید آب بیشتر و مواد غذایی با فیبر بالا مثل سبزیجات، مصرف کند.
  2. تعریق بیش از اندازه:

در افراد معتاد غدد عرقی بیش از حد تصور می‌شود ودچار تعریق های شدید می‌شوند. که این خود یکی از عوامل ایجاد بیماری های پوستی خوهد بود.

  1. کاهش قوا جنسی:

 از عوارض مصرف این مواد، تاثیر بسیار زیاد آن بر میل جنسی و ایجاد اختلالات جنسی است.اگر چه مصرف مواد در لحظه میل جنسی را افزایش می دهد و حتی گروهی از افراد به این دلیل از آن استفاده می کنند اما در طولانی مدت باعث کاهش این میل و مشکلاتی می شود.

  1. کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن:

مواد مخدر آن دسته از سلول های دفاعی بدن را كه مسئولیت دفاع در برابر مهاجمان بدن را بر عهده دارند، كاهش می دهند و فرد را در مقابل ابتلا به انواع بیماری ها آسیب پذیر می کنند.