چطور فرد معتاد را به ترک مواد تشویق کنید



ارسال شده در: 1397/8/30              از دسته مطالب: عمومی


 

چطور فرد معتاد را به ترک مواد تشویق کنید

 

کمک به کسانی که مبتلا به اعتیاد به مخدر هستند ساده نیست، مخصوصاً اگر خودشان نخواهند بپذیرند که سوءمصرف مواد اصلاً مشکلی دارد. در برخی موارد، شخص ممکن است متوجه مشکل خود شده و حتی سعی کند که با اراده خود ترک کند، ولی تغییراتی که سوءمصرف مواد در مغز این افراد ایجاد می‌کند، احتمال ترک را غیرممکن می‌سازد، حتی اگر شخص به سختی برای ترک تلاش کند. حتی اگر این افراد بتوانند تأثیرات منفی مواد یا الکل  را بر سلامت و آسایش خود متوجه شوند نیز ترک “یکباره و کلی” مواد مخدر همیشه در بلند مدت با موفقیت همراه نبوده است. در حقیقت، مطالعات نشان می‌دهد که، بدون مشاوره صحیح در مورد سوء مصرف مواد و کمک پزشکی، خطر لغزش افزایش خواهد یافت. البته هنوز درمان قطعی برای اعتیاد وجود ندارد، ولی ثابت شده است که شروط درمانی خاصی برای بسیاری از اشخاص معتاد موفقیت آمیز است و کمک به دستیابی جگر گوشه‌تان به درمان حرفه‌ای یکی از راه‌هایی است که شما می‌تواند به وی کمک کنید.

 

سوء مصرف مواد یک مشکل جدی است، و دریافت نوع صحیح کمک برای افرادی که با اعتیاد به مواد یا الکل دست و پنجه نرم می‌کنند، حیاتی است. هرچند دانستن نحوه کمک کردن به فرد معتادی که نمی‌خواهد درمان شود، سخت خواهد بود. اگر شما کسی را می‌شناسید که به مواد یا الکل معتاد است و درمان را قبول نمی‌کند، ضروری است که شما اهمیت عرضه راهنمایی و دلگرمی مشفقانه را بدانید، حتی هنگامی که شخص معتاد ظاهراً گوشش به حرفهای دلسوزانه شما بدهکار نیست. برای کسب اطلاعات تکمیلی در مورد خدمات درمانی برای معتادان به مواد، باید با متخصصین در ارتباط باشید.

 

 

کمک به عزیزی که کمک کسی را قبول نمی‌کند

اعتیاد یک اختلال جدی و خانمان سوز است و مشاهده گرفتار شدن یکی از عزیزان در خانواده یا بین دوستان به منجلاب اعتیاد به مواد و سوءمصرف الکل می‌تواند دلهره آور باشد. اگرچه درمان سوءمصرف مواد آن عزیز توسط شما به تنهایی غیر ممکن است، ولی شما می‌توانید حمایت و راهنمایی‌های مناسبی که او برای دستیابی به ترک دائمی و حفظ آن نیاز دارد را به فرد معتاد عرضه کنید. اگر آنها نخواهند کسانی کمکشان کند چه؟ در اینجا چند اقدام را برای شما توضیح داده‌ایم:

 

 

به خودتان بقبولانید

اگر خودتان در مرحله انکار این بیماری باشید، به کسی نیز نمی‌توانید کمکی برسانید. حتی برای کسانی که تجربه گرفتار شدن یکی از اعضای خانواده یا دوستان را در این منجلاب نداشته‌اند، می‌تواند پذیرفتن این نکته که مشکلات آنها به این حد رسیده و تبدیل به مشکلی جدی و خانمان سوز شده، سخت است. در حالیکه ظاهراً این امر تأثیر مستقیمی برای کسی که از اعتیاد رنج می‌برد ندارد، ولی اگر شما این مشکل را برای خود هضم کنید، می‌توانید حمایتی مناسب را از عزیزانتان صورت دهید. این امر برای هیچ یک از طرفین ساده نیست، ولی هنگامی که کار به اینجا بکشد، آنها باید بهتر شوند و شما نیز باید از آنها حمایت کنید.

 

 

خود را آموزش دهید

در مورد مشکلات آنها پژوهش و تحقیق کنید. در حالیکه هر اعتیادی با اعتیاد دیگری فرق دارد و احتمالاً از آن مطالبی که در اینترنت خواهید خواند اعتیاد آن فرد دلخراش‌تر است، عقب نشینی علائم بالینی و سایر وجوه مرتبط با آن معمولاً همراه با اعتیاد برطرف خواهند شد. این امر می‌تواند در آماده شدن شما در آینده  و مراقبت از بروز نشانه‌های اوردوز در شخص کمک کند. علاوه بر این، این کار یکی از عناصر اصلی در اعتباربخشی به موضع خود در قبال مداخله پزشکی برای فرد معتاد است. اگر ندانید عزیزانتان چه زجری می‌کشند، درک وخامت وضعیت از منظر یک نفر سوم بسیار دشوار است. پژوهش کنید و مشکلات خاص مواد مخدر یا الکلی  او مصرف می‌کند را بشناسید، تا بتوانید درک بهتری از موقعیت وی در این منجلاب به دست آورید.

 

 

وضعیت را رمزگشایی کنید

اعتیاد مراحل مختلفی دارد. تعیین وضعیت دقیق عزیزانتان بسیار است. صحبت کردن رودررو با آنها و درک این موقعیت که خیلی وقت است که از دست رفته‌اند، فرق دارد. اگر شما بتوانید تعیین کنید که آنها در کدام مرحله از اعتیاد قرار دارند، برای او بسیار مفید است.

 

 

با روش‌های پزشکی شروع کنید

هنگامی که کسی در چنگال اعتیاد گرفتار است، عقل سلیم از وجود او رخت برمی‌بندد. جلسات درمانی منظمی را به پیشنهاد دهید یا برای او تنظیم کنید. پیش از مراجعه به پزشک در مورد اعتیاد شخص اطلاع دهید، این کار چندین و چند دلیل دارد. با این کار پزشک بهتر می‌تواند مشکل را تشخیص داده و ماورای بهانه‌جویی‌های فرد معتاد را ببیند. پزشکان دائماً از رازداری پزشک-بیمار حفاظت می‌کنند، ولی در دیدگاه پزشکی و حرفه‌ای خود، همچنین آنها می‌توانند اقداماتی را پیشنهاد کنند که برای شخص معتاد بسیار بصیرت بخش باشد. در برخی موارد، ثابت شده است که هنگامی که یکی خارج از دایره اجتماعی یا خانوادگی مشکل آنها را تشخیص می‌دهد برای معتادان بسیار اثر بخش است. پیش از آنکه دیگر کاملاً از دست بروند، با این کار به خودشان خواهند آمد.

 

 

تأمین مالی انان را متوقف کنید

اگر تشخیص دادید که خودتان یکی از عوامل محرک هستید، یا کسی از دید خارجی به شما این نکته را متذکر شد، راه‌هایی برای پیشگیری از این مشکل وجود دارد. ترس همه چیز انسان را کنترل می‌کند، این ذات آدمی است. ترس سپردن یکی از عزیزان به دامان اعتیاد یا زندگی با عوارض آن، می‌تواند در فراهم کردن محیطی که آنها به آن نیاز دارند مضر باشد. اگر پیش از این همیشه از خود می‌پرسیدید، چرا او به این مقدار زیاد پول نیاز دارد یا آن را برای چه کاری می‌خواهد، دیگر الان به جواب سوال خود رسیده‌اید.

 

اگر تا حدی پیش رفته‌اید که برای او پیش پرداخت انجام داده‌اید یا لوازم منزل را برای درآمد بیشتر گرو گذاشته‌اید، یک بررسی عمیق از خودتان، به شما نشان خواهد داد که همیشه ته دل خود می‌دانستید که یک جای کار می‌لگد، و در نهایت می‌توانید به خود بقبولانید که شما تأمین کننده مالی اعتیاد بوده‌اید. راه‌های بی‌خطری وجود دارد که می‌ـواند بدون ایجاد آشوب و همهمه این فرآیند را متوقف کنید. در عوض کشاندن بحث به این موضوع، اصلاً اشاره ‌ای به آن نکنید. برای بیان هر چیزی زمان و مکان مناسبی وجود دارد. اگر از شما خواستند و شما رد کردید، برای آنها دلیل موجهی بیاورید. اگر معتاد احساس کند که جملگی بر سر او ریخته‌اید، می‌تواند باعث غیب شدن آنها برای چند روز شود، که این موضوع بسیار نگران کننده است. از پرداخت پول برای مواد مخدر امتناع کنید.

 

 

حمایت خود را ارائه دهید

بدون توضیح واضحات، بگذارید فرد معتاد متوجه شود که شما بدون ملاحظه هیچ چیزی پشت او را خالی نخواهید کرد. بسیار راحت می‌توان مکالمه‌ای را با شخصی ادامه داد، بدون آنکه به موضوع اصلی اشاره کرد، در حالیکه هر دو طرف می‌دانند که موضوع در ارتباط با چیست. با پرهیز از پیش کشیدن موضوع با کلمات و عبارات یا نشان دادن خشم و غضب، شما به آنها نشان داده‌اید که قضاوتشان نخواهید کرد و تنها قصدتان کمک به فرد است. پس از داشتن چند مکالمه سربسته و به دور از جنجال و هیاهو، متوجه ایجاد تغییراتی مثبت در رفتار فرد معتاد خواهید شد. هنگامی که شخص معتاد واقعاً سعی کند که خود را از اعتیاد خلاصی بخشد و شروع به نشان دادن این عزم کند، شما نقطه‌ای محوری را در پروسه بهبودی فتح کرده‌اید. این موقعیت می‌تواند موقعیت سرنوشت‌سازی باشد. اگر شما دائماً سطح یکسانی از حمایت را به آنها ارائه کنید و آنها نیز بطرز مناسبی به حمایت شما پاسخ دهند، زمانی فراخواهد رسید که با شما صراحتاً راجع به اعتیاد خود صحبت کنند و از شما برای حل مشکل کمک بخواهند. با این کار، تمام پروسه آسان تر شده و نیاز به مداخله را از بین خواهد برد.

 

 

وقتی تمام حربه‌ها شکست خوردند، از احساس گناه استفاده نکنید

اتمام حجت کردن را با گناهکار خواندن و مقصر جلوه دادن شخص معتاد در مصرف مواد مخدر مخلوط نکنید. به راحتی می‌توان این دو را با هم مخلوط کرد. تحت هیچ شرایطی نباید او را به واسطه احساس گناه مجبور به ترک اعتیاد کنید. عباراتی همچون “چطور تونستی این کارو با من بکنی” یا هر نوع عبارتی که احساس گناه و/یا شرم را بر سر معتاد بریزد، قطعاً نتیجه منفی خواهد داشت.

 

 

او را ترغیب مثبت کنید

به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که آیا شما در حال ترغیب کردن او هستید یا شخص دیگری، ولی در هر صورت تنها یک چیز ملاک است. شخص معتاد به کمک نیاز دارد، حال چه از طریق درمان‌گر، چه از طریق برنامه سم زدایی شما بهتر از هر کس دیگری می‌توانید او را ترغیب به کمک خواستن کنید. البته اگر شما شخص مهم و تأثیرگذاری در زندگی آن شخص باشید.

 

 

با خود بیاندیشید که کجا قرار دارید

با نارضایتی در حال پیش رفتن است. در صورتی که تمام اقدامات شما با شکست مواجه شد، اولین راه‌حل انجام تنها تلاش‌های باقیمانده است که بتوان جگر گوشه شما را با آن از دام اعتیاد نجات داد و همچنین به او سلامتی و توجهی که به آن نیاز دارد را هدیه کرد. با چند قدم به عقب برداشتن و ارزیابی اقدامات انجام شده در چند هفته یا ماه گذشته، شما بهتر می‌توانید تعیین کنید که آیا تلاش‌هایتان در بهبودی او اثربخش بوده یا باید اقدامات جدی‌تری انجام دهید.

 

 

مداخله

مداخلات حقیقی و اثبات شده‌ای که می‌توان با شخص معتاد اتمام حجت کرد، موثرترین ابزار در دسترس برای خلاصی دادن عزیزانتان از دام اعتیاد است. اگرچه شاید برخی به آن “عشق سخت” بگویند، ولی این تنها گزینه باقیمانده برای شماست. این کار برای تمام طرفین سخت است و برای همیشه در خاطر شخص معتاد بعنوان نقطه‌ای محوری در زندگی ثبت خواهد شد.

 

شاید از لحاظ عاطفی شکست خورده و نیاز به زمان برای ترمیم عاطفی او باشد، ولی هزینه و فایده این مداخله، اتمام حجت کردن با او را قطعاً الزامی می‌کند. مداخله یعنی دادن اولتیماتوم و این کار به خانواده این فرصت را می‌دهد تا نگرانی‌ها و رنج‌های عاطفی خود را به شیوه‌ای سازنده بیان کنند. گاهی اوقات، مداخله‌گر خواهد توانست بهترین روش را با بالاترین شانس موفقیت ارائه دهد. مداخلات به این منظور صورت می‌گیرد که تمایل معتاد را برای تبدیل شدن به یک بیمار و درمان‌پذیر افزایش  ندهد، هیچکس در صورتی که مجبور به کاری شود نخواهد توانست مسیر بهبودی را به خوبی طی کند. حتی اگر نیاز به استفاده از قوه قهریه باشد، فرد باید با پای خود به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کند.

 

وقتی به این مرحله رسید، دیگر هیچ راه نتیجه بخشی برای دسترسی به شخصی که خود را درون کالبد یک معتاد مخفی کرده نخواهد بود. برای هر فرد روش‌های مختلفی جوابگوست. در هر نقطه‌ای، باید مداخله بعنوان موثرترین روش برای کمک به عزیزانتان و انگیزه دادن به مبارزه با آنچه که در دام آن گرفتار شده‌اند، استفاده شود.

 

 

منبع : دکتر استکی